luni, 19 iulie 2010

Cersetorul si absolventul !

Era o zi de vineri, dimineata, in camera la ANDREI, care terminase facultatea si se pregateasamearga la un targ de joburi ce avea loc in acea dimineata la ora 10.00!
Mama lui intra in camera si-l trezeste:
Mama:
- Andrei, gata, in picioare, este deja ora 07.00.


Andrei:
- Bine, mama, sunt treaz de o ora, numai la asta ma gandesc. Am dormit destul de rau si tu tipi asa in urechea mea....ma surzesti!


Mama:
- Treci si te spala, masa e aproape gata!


Andrei:
- Bine, bine ! Of, ce ma doare capul ! De mult timp nu l-am mai simtit asa de greu! Interesant, nici un beep, nici un sms !


Intra in baie, cu greu, dupa ce se loveste cu capul de usa !


Andrei:
- Asta mai lipsea, sa ma lovesc de usa ! Ah, ce rece e apa, parca ieri nu era asa.


Mama:
- Nu esti gata ? Se raceste mancarea !


Andrei:
- Imediat, ti-am spus sa nu mai tipi !


Termina de spalat, intra in camera, se aseaza in genunchi la marginea patului,incepu sa se roage spunand Tatal Nostru si Ingerasul,iar la final:


Andrei:
- Faca-se voia TA,Doamne ! Amin !


Apoi intra in bucatarie si se aseza la masa .


Mama:
- Ce fata ai? Cum o sa te prezinti la interviuri? Mananca bine, bea tot laptele si revino-ti mai repede, parca esti un pui de curca! Te-ai inchinat?


Andrei:
- Doar stii ca e primul lucru pe care-l fac dimineata, dupa ce ma spal !


Mama:
- Ma bucur, doar stii ca numai Dumnezeu te poate ajuta... Cu rugaciune si rabdare se pot face multe in tara asta, doar ca unii...


Andrei:
- Ce bun e ! Imi place !


Mama:
- Ai vorbit cu cineva, mergi singur la targ?


Andrei:
- Nu, trebuie sa-l sun pe Cornel si ne intalnim la ora 10.00 !


Mama:
- Ai terminat ? Acum treci si ia-ti costumul si verifica Cv-ul. Ai destule exemplare?


Andrei:
- Normal, nu plec cu mana goala !


Urca in camera, verifica daca are destule exemplare si-l suna pe Cornel.


Cornel:
- Alo, da ! Ah, tu erai ?


Andrei:
- Da, salut ! Cum ai dormit ? Pe mine ma doare capul ingrozitor...


Cornel:
- Stai linistit, si pe mine ! La ce ora ne vedem la targ ?


Andrei:
- Eu zic pe la 10.00, e bine ? Imi iau costumul si vin pe jos, vreau sa iau o gura de aer proaspat, poate-mi trece durerea de cap !


Cornel:
- Bine. Ne vedem acolo ! Pa !


Andrei:
- OK ! Pe curand !


Se imbraca cu costumul pregatit de mama lui, asezat pe spatarul scaunului de la birou, isi ia dosarul cu CV-uri si se indrepta spre usa .


Mama:
- Gata, ia sa te vad ! Ce bine iti sta ! Ai grija de tine si Doamne-ajuta !


Andrei:
- Ajunge, nu mai sunt un copil !


Mama:
- In fata parintilor, copiii tot copii raman !


Isi saruta mama pe obraz si cobora in fuga scarile. Jos, la intrarea in scara da peste doamna LALA, vecina de la etajul 3.


Dna Lala:
- Unde pleci asa gatit, Andrei?


Andrei:
- La un targ de joburi. E timpul sa-mi gasesc un servici, am invatat destul, nu ?


Dna Lala:
- Adevarul asta e, ai stat numai in casa si ai invatat, nu ca altii care fac numai prostii !
Andrei:
- Un moment, sa va ajut!


Dna Lala:
- Stai linistit, nu e nevoie. Stii ca nu e bine sa te intorci din drum, mergi inainte ! Multa bafta !


Andrei:
- Multumesc. O zi placuta !


Andrei iese din scara, coteste la dreapta si merge linistit spre targul de joburi. Era atent la cei din jur, la oamenii care se pregateau sa plece la servici si se gandea ca si el va incepe lucrul imediat,daca va avea noroc sa gaseasca repede un servici . "Ce aglomerat sunt statiile de autobuz, ce bine ca e mai racoare azi, daca as fi luat un autobuz, la cat de aglomerate sunt, as fi transpirat rau de tot. Asa,merg linistit spre targ, am mai mult de 2 ore pana la inceperea lui."


Mergand linistit, uitandu-se cand in stanga, cand in dreapta,nu observa un cersetor care statea langa un chiosc de ziare.


Cersetorul:
- Hei, nu te uiti pe unde mergi ? Nu vezi ca unii mananca, poate prima data dupa 2 zile ?


Andrei il lovise pe cersetor, ii sparge borcanul cu mancare, dar scapa dosarul cu CV-uri din mana !


Andrei:
- Ma scuzati, nu v-am vazut ! Imi cer mii de scuze !


Cersetorul:
- Na, iti place, mi-ai spart borcanul cu manacare, acum ce ma fac ? Si era asa de bun !


Andrei:
- Nu-i nimic, o scoatem noi la capat ! Imediat o rezolvam !


Cersetorul:
- Cum asa ? Tu pleci in drumul tau si cu mine cum ramane ? Foamea tot foame ramane ! Omul trebuie sa manance. Toti avem dreptul la o masa...numai masa sa fie. Dar ce avem noi aici ? Un dosar cu CV-uri ? Interesant ! Unde alergi asa grabit si dai peste oameni nevinovati, ca mine ?


Andrei:
- La un targ de joburi. Ma intalnesc acolo cu un prieten. Am terminat saptamana asta facultatea si incercam sa gasim un serviciu bun cat mai repede!


Cersetorul:
- Ah, care va sa zica , si tie "ti-e foame" , nu?


Andrei:
- Normal ! Cine nu vrea "sa manance" ! Macar o masa pe zi !


Cersetorul:
- Uite cum facem ! Pentru ca si tu vrei sa mananci, iar eu n-am altfel cum face, te rog sa-mi cumperi un alt borcan cu tocana de legume ! Azi postest !


Andrei:
- Interesant. Sunt tot mai rar persoanele care postesc !


Cersetorul:
- Si daca nu te superi, si o bere! Tine si ea de foame, nu ?


Andrei:
- Imediat ! Dati-mi dosarul, va rog !


Cersetorul:
- Nu ! De unde stiu ca o sa te intorci ? Mai bine ramane la mine, asa ca sa fiu sigur ca te intorci ! Fara el ce te-ai face ?


Andrei nu avu ce sa faca, il lasa in urma pe cersetor si alerga la un magazin din zona ! Intra, lua un cos si se duse direct spre raionul cu mancare de post ! "Uite am gasit. Si nu contine E-uri si conservanti ! Sper sa-i placa". Apoi trase o fuga la sectorul de bauturi, de unde lua doua beri, fara alcool. Si normal, o paine calda ! Iar de langa casa, un pachet de guma de mestecat !


In partea cealalta, cersetorul ii citi cu mare atentie CV-ul ! Ramase cu gura cascata ! " Interesante lucruri, se vede ca este om serios. Doar ca oamenii buni, n-au noroc in viata ! "


Andrei plati la casa, pune totul intr-o punga si pleca spre cersetor.


Andrei:
- Gata, am ajuns ! Dar ce faceti cu dosarul meu ? Aveti grija de.....


Cersetorul:
- Stai linistit ! Doar ti-am citit CV-ul, atata tot ! Nu ti l-am murdarit ! Si, apropo, sunt Petrica!


Andrei:
- Chiar, nici n-am avut timp sa facem cunostinta ! Incantat, Andrei!


Petrica:
- Ai uitat, esti domnul inginer Andrei ! Ia sa vad ce mi-ai adus !


Andrei:
- V-am luat un borcan cu tocana de legume, o paine calda si o bere rece, fara alcool ! Stati linistit, n-are E-uri sau conservanti ! Am si eu o bere si mi-am luat si guma, doar merg la targ, si nu e frumos sa-ti miroase gura a alcool !


Petrica:
- Destept baiat, sa stii ca-mi placi tot mai mult ! Hei, nu te gandi la cine stie ce !


Andrei:
- Ma cam luase cu transpiratie !


Petrica se puse pe mancat. Doar fusese deranjat de la masa. Desfecu capacul de la tocana, rupse cu furie un colt de paine si incepu sa manace cu pofta ! Andrei se uita la el, ii privea fiecare gest, chiar si asa, pe fuga, Petrica stia sa manance cu grija, fara sa se murdareasca. Ii observa mainile, erau destul de puternice, iar palmele.......palmele, se vedeau ca erau crapate de munca, cine stie ce fusese cu ceva timp in urma ! Sau cum de ajunsese in postura asta !


Petrica:
- Ce bun e, chiar mai buna decat ce mancam pana ai dat tu peste mine !


Andrei:
- Ma bucur ! Fac si o pomana, nu, tot e vineri azi !


Petrica:
- Ai dreptate ! Saru ' mana pentru masa !


Andrei:
- Sa-ti fie de bine !


Petrica:
- Berea o lasam pe mai tarziu ! Doar e painea saracului, nu ? Pot sa te intre ceva ? Ti-am citit cu atentie CV-ul si ma intrebam, asa.........


Andrei:
- Da, spuneti...


Petrica:
- Am vazut ca ai terminat o postliceala, un colegiu si o facultate !


Andrei:
- Da, toate 3 de constructii ! Am picat la Sanitara, apoi mama a vazut un anunt in ziar si asa intr-o sambata m-am inscris la Postliceala, am dat examen dupa 2 zile si am intrat ! Acolo am intalnit un om minunat, care ne era profesor, dar si decan la Colegiu, a vazut ca suntem 3 baieti buni si ne-a intrebat daca ne-ar place sa dam examen la Colegiu vara urmatoare. Asa ca eu impreuna cu Marius si Cornel am dat si am intrat la Colegiu !


Petrica:
- Da,frumos ! Si ?


Andrei:
- Eram in anul 2 la Postliceala si primul an la Colegiu, aveam ore de la 08 la 20,chiar 21,pentru ca dupa-amiaza aveam ore si la Postliceala, curios ca eram sa fim dati afara, din cauza absentelor, si asa era destul de greu ! In weekend eram in caminul colegilor de la Postliceala sa recuperam lectiile si intre timp sa facem si proiectele de la Colegiu ! Eram in foc continuu 7 / 7 si 24 / 24 ! Si socante au fost primele 2 saptamani de la Colegiu, cand aveam tot felul de proiecte de inceput si noi nu stiam mai nimic, parca eram 3 pusti pe o insula din Pacific !


Petrica:
- Foarte bine, mai rar asa oameni ca voi ! Zii mai departe !


Andrei:
- Vara urmatoare a fost si mai interesant. Terminam Postliceala si primul an la Colegiu, unde aveam asa : de dat examen scris la Postliceala si de prezentat un proiect, apoi la Colegiu de sustinut 4 examene si 4 colocvii, plus de terminat vreo 3-4 proiecte ! Dar, am avut noroc. Vorbisem cu cei de la Colegiu, ne-au inteles, iar in saptamana cand aveam de terminat Postliceala, n-am avut nici un examen la Colegiu...........Mare minune !


Petrica:
- Si cum s-a terminat aventura de-o vara ?


Andrei:
- Am luat examenul, nota 8 la proba scrisa si 10 la proiect, deci terminasem Postliceala cu nota finala = 9.00 ! Iar in semestru 2 la colegiu, eram deja bursier cu medie peste 7 !


Petrica:
- Bravo, si cu examenele de la Colegiu, ati avut si-n toamna restante ?


Andrei:
- Parca au ramas maxim 2 restante pa vara, oricum stateam bine ! Altii aveau 5-6 si noi mai terminasem si o Postliceala !


Petrica:
- Cum a fost la facultate, dupa ce v-ati vazut scapati de Postliceala ?


Andrei:
- Am tras tare, eram toti ca o familie, altfel nu reuseam.........Dupa ce ne-am vazut "eliberati" de Postliceala, am muncit pe branci ca sa-mi pastrez bursa si-n semestrul 1din anul 2 !


Petrica:
- Cum adica ?


Andrei:
- Trebuia sa iau note bune la examen, si cu banii de pe bursa, sa-mi pot ajuta mama ! Plangea cand veneam acasa, cu "salariul" meu de student !


Petrica:
- De ce sa planga, trebuia sa fie mandra de tine, doar erai baiatul ei !


Andrei:
- Da ! Si-i spuneam : " Draga mama, nu mai plange ! Eu trebuie sa plang ca nu pot sa-ti dau mai mult ! Uite, am 700.000 de lei, imi opresc pentru abonamentul RATC si bani pentru o revista auto ! Restul sunt ai tai ! "


Petrica:
- Iar ea cu ochii in lacrimi, chiar daca ii refuza, ii lua........Si tu cu ce mai ramaneai?


Andrei:
- Cu satisfactia ca-mi pot ajuta mama. Si oricum, viata personala nu aveam, "eram logodit cu scoala" !


Petrica:
- Interesant.......logodit cu scoala! Dar cu revistele auto cum era ?


Andrei:
- In sesiune, ma relaxam citind reviste auto, recitind de zeci de ori. Asa scapam eu de stresul zilnic ! Si crede-ma, am tot dat examene la viata mea !


Petrica:
- Dar cu Facultatea, cum a fost ?


Andrei:
- Am terminat Colegiul, curios ca am iesit Sef de promotie, cel mai bun din toate cele 3 sectii ! Si m-am inscris vara urmatoare la Facultate, s-a repetat anul 3, asa ca sa dam si diferentele din primii 2 ani de Facultate, adica ce examene nu am dat in Colegiu, trebuiau date si luate in anul 3 la Facultate !


Petrica:
- Si cum v-ati descurcat ? Spuneai ceva de 2 colegi ?


Andrei:
- Da, eu cu Marius si Cornel , am mers mai departe, asa ne-a rugat domnul profesor, spunea sa nu ne oprim la mijlocul drumului. Sa fim Ingineri ! Cum spuneam, aveam de dat 38 de examene, adica cele din anul 3 facultate si diferentele din primii 2 ani !


Petrica:
- Si cum v-ati descurcat ?


Andrei:
- Am avut noroc ca unele materii le-am facut si-n Colegiu, iar la Facultate s-au echivalat notele, doar cele peste 7..........


Petrica:
- Si tu cum aveai note bune, nu?


Andrei:
- Am avut cam 25 - 30 de examene si diferente de dat si de luat........


Petrica:
- Si normal, proiectele respective de la unele obiecte !


Andrei:
- Cum nu mergeam la toate orele, avand echivalate unele materii, "alergam" in orele libere sa rezolvam diferentele. Si nu ne-a fost usor!


Petrica:
- Fantastic "traseu" al vietii............Pe plan scolar, vorbind !


Andrei:
- Pot spune si asta ! Dar mi-a placut, altfel nu invatam ca nebunul 20 de ani in 19 , fara sa mai punem la socoteala si gradinita.........Dar undeva, in sufletul meu, ma simteam tot singur, pe o insula din Pacific !


Petrica:
- Te inteleg. Dar fata de altii, aveai prieteni, si-n ziua de azi gasesti tot mai putini oameni pe care sa te poti baza. Si dupa anul 3 ?


Andrei:
- Am avut pe vara tot asa 1-2 restante, le-am luat dupa multa transpiratie si am intrat in anul 4 cu ............


Petrica:
- .................Bursa !!!


Andrei:
- DA !


Petrica:
- Apoi, ce-a urmat ?


Andrei:
- Am tras tare sa iau examenele, sa-mi ajut si colegii, sa fim uniti, sa terminam cu brio ce-am inceput, sa mergem pana la capat !


Petrica:
- Scuze ca te intreb, dar de ce n-ai dat mai departe?


Andrei:
- Dar nu mai pot, imi ajunge ! Puteam sa dam toti 3 la Masterat si mai apoi la Doctorat, dar sincer, nu mai aveam energie ! Am discutat si am cazut de acord sa ne oprim, nu mai aveam "benzina" pana la urmatoarea statie !


Petrica:
- Frumos spus ! Meriti felicitarile mele ! Ce zici ? Bem o bere rece, doar e fara alcool !


Andrei:
- De acord !


Petrica,care avea ceva experienta cu desfacutul sticlelor, facu sa sara capacele cat ai clipi din ochi !


Petrica:
- Noroc ! Si la mai mare !


Andrei:
- Sa fie ! Pot sa te intreb ceva, daca nu te superi ?


Petrica:
- Ce buna e ! Mai lasa-ma o secunda, sa savurez in liniste gustul desavarsit al unei beri reci............


Andrei il privi cum inchise ochii, cine stie la ce se gandea sau de cand nu mai bause o bere ! Era si placerea lui,chiar daca nu consuma frecvent alcool si nu mai tare de 20 de grade !


Petrica:
- Acum poti sa ma intrebi !


Andrei:
- Dar povestea vietii tale, care e?


Petrica, lasand putin capul pe spate, oftand din greu, zise :


Petrica:
- E destul de dureros, dar nu mai conteaza. Cei dragi sunt bine, acolo unde sus, in loc luminat, plin de verdeata... A fost frumos, dar visul s-a terminat, suntem prea mici pentru o lume atat de rea, plina de ura, de invidie, unde unii nu stiu cum sa-i loveasca mai bine pe cei din jur, sa-i faca sa sufere cat mai mult. Au uitat sa zambeasca, sa ofere o floare cuiva drag, sa-i spuna un simplu, dar din suflet "TE IUBESC" persoanei dragi...Cand iesi din casa ajungi intr-o Jungla, plina de animale reci, insetate de sange, dornice de a face o noua victima...


Andrei, vazand fata lui Petrica cum capata alta culoare, parca o alta forma, ii continua ideea :


Andrei:
- ...si sa salte triumfator pe trupul inert care zace sub ghearele lor! " Am reusit ! Am mai facut o victima! Sunt cu unul mai putin decat noi !" Cand un om este in genunchi, te apleci , in ridici de umeri si-l conduci macar pana la prima intersectie ! Apoi va stii el incotro s-o apuce , chiar daca e debusolat! Macar l-ai ridicat si nu l-ai lasat sa fie calcat de orice fiara care trece pe langa el !


Petrica:
- Sau mai rau, sunt unii pentru care te bagi in mocirla incercand sa-i salvezi, sa-l tragi spre mal, dar el, nu , te trage si mai mult spre fund, ii place sa se balaceasca in acea mocirla, incercand sa faca si mai multe victime, adica de ce numai el sa se scufunde, mai bine trage si pe altii dupa el......o moarte in doi e mai placuta pentru unii.....


Andrei:
- In loc sa ajunga amandoi la mal, sa se spele de mizerii si sa incerce sa traiasca impreuna pe mai departe !


Petrica:
- Priveste si tu in intersectie ! Ce vezi ? O mare de lume, tot felul de personaje fel de fel...Oameni care merg spre servici, ca niste zombii, goliti de suflet de cineva cu un aspirator, fara zambet pe un chip impetrit...Care nu stiu cum sa faca sa le prelungeasca viata copiilor, sa le ofere macar o ciocolata, seara cand ajung acasa de la servici, unde au lucrat, cei care mai lucreaza, fara nici un orizont, facand totul mecanic, ca niste roboti, fara sa miste un deget, fara sa schiteze un zambet, doar sa repete mecanic aceleasi miscari pe acelasi traseu...


Andrei:
- Iar altii care nu mai pot de bine, fara grija zilei de maine, care nu stiu pe cine sa mai insele azi ca sa castige macar un leu, fara prea mult efort, fara sa miste un pai, poate cel mult o semnatura, si aia daca stiu cum si unde sa o puna...Sa se laude seara la o terasa, la un restaurant, ce mari si tari sunt. Cum sunt ei niste fiare peste aceasta lume nebuna, nebuna, nebuna...Ce conteaza pentru ei? Sa nu sufere mai mult decat cei de langa ei, si mai mult decat atat, sa-i dea un bobarnac si sa-l arunce in mocirla, iar ei sa ramana pe mal, razand pervers si plin de satisfactie, ca au mai scapat de unul...


Petrica:
- Sunt unii, tot mai multi, cu parere de rau, care s-au indepartat de Dumnezeu, chiar iL urasc, cand iL vad pe icoane, iL scuipa in loc sa-L sarute, sa se plece asupra Lui, multumindu-I pentru cele oferite, asa bune sau rele, traind cu speranta ca azi va fi mai bine decat ieri, iar maine va fi mai putin rau decat azi ! Au uitat sa-si faca cruce cand trec pe langa Casa Domnului, nu sa mai vorbesc ca de intrat nu mai intra cu lunile, cu anii...Devenim niste monstrii, iar cand dam de greu, cei care mai sunt constienti, alergam la Domnul sa-I reprosam de ce ne-a parasit !


Andrei:
- Apropo de asta, stiu o poezie, parca scrisa de un poet brazilian, in care spune:


" Am avut un vis in noaptea de Craciun.
Mergeam pe o plaja,
iar Dumnezeu pasea alaturi de mine.
Pasii ni se imprimau, lasand o urma dubla :
una a mea, cealalta a Lui.
Atunci mi-a trecut prin minte ideea
ca fiecare dintre pasii nostri
reprezinta o zi din viata mea.
M-am oprit ca sa privesc in urma,
Si am revazut toti pasii
care se pierdeau in departare.
Dar am observat ca in anumite locuri,
in loc de doua urme, nu mai era decat una singura.
Si atunci, intorcandu-ma spre Domnul,
am indraznit sa-I reprosez :
" -Totusi, ne-ai promis ca vei fi cu noi in toate zilele,
De ce nu TI-AI tinut promisunea ?
De ce m-ai lasat singur
in cele mai grele momente din viata,
In zilele cand aveam cea mai mare nevoie de TINE?"
Iar Domnul mi-a raspuns :
"-Dragul meu,
zilele in care n-ai vazut decat
o singura urma de pasi pe nisip ,
sunt zilele in care
te-am purtat pe brate !"


Petrica:
- Ai vazut ? N-am avut dreptate ? Sa-ti mai spun un lucru, care poate unii nu-l cred sau nu vor sa-l creada: " Dumnezeu nu uita, intarzie !"


Andrei:
- Da,dar pana cand sa astepti... doar vezi ca lumea si-a pierdut rabdarea, vrea totul cat mai repede, cat mai usor de realizat si daca se poate sa-l primesca fara a plati un pret prea mare, de multe ori gratis daca se poate...Dar nimeni nu-si pune intrebarea: " Dar oare sunt pregatit sa-l primesc ? Oare merit ? Ce ofer eu la schimb pentru ceea ce-mi dorec sa primesc de la si cu ajutorul lui Dumnezeu ! "


Petrica:
- Si mergem in biserica si-L hulim pe Dumnezeu, facandu-I observatie ca ne-a parasit, cand , orbi fiind, noi n-am vazut ca el tocmai ne purta pe brate, scotandu-ne din mocirla si lasandu-ne pe mal ! Apoi, usor, plin de gingasie, dar parca mai obosit, se intoarce dupa alt om, dupa o alta victima din aceasta jungla !


Andrei:
- Vai....e deja 09.20 trebuie sa ajung la targul de joburi, ma asteapta Cornel. Domnule Petrica, va multumesc pentru momentele oferite, de cuvintele venite din suflet si ...


Petrica:
- Stai linistit...mai rar oameni intre oameni, in jungla de azi... Si nu uita, un ultim sfat : " Nu te vinde ieftin !" Nu se merita !


Andrei:
- Sa dea Domnul sa fie bine, pentru toata lumea ! Mai ales pentru cei dragi, noi contam mai putin !


Stranse tare la piept dosarul cu Cv-uri, incepu sa alerge spre locul de intalnire cu Cornel, care poate il astepta deja acolo. Facand cativa pasi, auzi in spate vocea lui Petrica:


Petrica:
- Sa nu uiti sa mesteci guma...............doar ai.....


Dar Andrei era deja departe.......un om pierdut in jungla de zi cu zi, unde la fiecare pas asteapta incordata o fiara dornica de a face o noua victima !


Petrica:
- Eu raman aici..........astept.......ca ziua de azi sa fie mai buna decat cea de ieri, iar cea de maine, mai putin rea decat cea de azi! Doamne-ajuta!


Petrica facu o cruce si trase o ultima inghititura din berea rece, fara alcool, oferita de Andrei!






© 2010 Chiriac Vasile-Florin. Toate drepturile rezervate

Niciun comentariu: