joi, 27 octombrie 2011

Atelier de scenaristica



Atelierul de scenaristica are ca scop descifrarea limbajului cinematografic prin intermediul scenariului si insusirea elementelor care le formeaza.


Vom vorbi, la acest atelier, despre importanta povestii filmice si despre cat din povestea de pe hartie ajunge pe ecran. Participantii la acest curs vor fi indrumati in redactarea ideilor pentru ca ele sa ajunga in varianta de scenariu. Cursul se adreseaza tuturor persoanelor ce au povesti si vor ca povestile lor sa ia forma unui scenariu cinematografic. Nu exista o limita de varsta, singurul criteriu de participare este acela de a avea o poveste pe care tin sa o transmit mai departe .

Atelierul este format din opt sedinte. Fiecare sedinta se va imparti intr-o parte teoretica (cu exemplificari din filme) iar in cea de a doua parte se vor structura informatiile acumulate prin intermediul exercitiilor creative.

 
Structura cursului :

Sedinta 1: Importanta povestii si componentele ei


• se va realiza un scurt istoric al “povestii”

• se va face cunoscuta povestea fiecarui cursant

• o scurta istorie a cinematografului – evolutia povestii in cinema

Secvente din primele filme : Lumiere ( un colaj), Thomas Alva Edison, George Melies – Calatorie in luna.


Sedinta 2: Trecerea de la idee la scrierea scenariului


• componentele unui scenariu de film

• definitia fiecaruia

• cum se incepe lucrul la un scenariu? (plecand de la un exemplu se parcurg toti pasii de scriere)


Secvente din filmele: Taxi driver - Martin Scorsese – Writer: Paul Schrader, The Straight Story regie David Lych – Writers: John Roach, Mary Sweeney, Everybody is fine – regie Kirk Jones Writers: Kirk Jones, Massimo De Rita.


Sedinta 3: Real sau fabulatie


• Unde intervine creativitatea scenaristului?

• Care e granita dintre realitate si imaginar?

• De ce scenaristul e considerat primul creator al unui film?

• Credibilitatea scenariului , o regula pentru realizarea filmului


Secvente din filmele: Marele dictator – regie Chaplin Writer: Charles Chaplin, Omul elefant regie David Lych Writer :Eric Bergren (screenplay) & David Lynch (screenplay), In Bruges regia Martin McDonagh – Writer: Martin McDonagh.


Sedinta 4: Personajul si importanta lui in poveste

• Ce insemna personaj ?

• Ce modificari ia personajul in functie de poveste?

• Ce insemna fisa de personaj si importanta in desfasurarea scenariului?


Secvente din filmele: Taxi driver – regia Martin Scorsese – Writer: Paul Schrader, Night on each- regia Jim Jarmush Writer: Jim Jarmusch, A Bronx Tale regia Robert deNiro – Writers: Chazz Palminteri (screenplay)


Sedinta 5: Scenariul de Oscar


• Cate povesti exista ?

• Cui se adreseaza povestea, pentru cine e scrisa si de ce?

• Care este reteta unui scenariu bun?

• Exemplificari din filme care au castigat Oscarul pentru scenariu original si din filme de categoria C


Secvente din filmele: Crash – Paul Haggis, Bobby Moresco, Eternal Sunshine of the Spotless Mind – Charlie Kaufman, 21 de grame Director: Alejandro González Iñárritu Writer: Guillermo Arriaga


Sedinta 6: Trecerea de la literatura la scenariu


• Care sunt regulile esentiale de scriere?

• Diferentele dintre literatura si scenariu.

• Luarea unui fragment literar si transformarea lui intr-un scenariu de film


Secvente din filmele: 2007 The Departed – William Monahan după filmul Infernal Affairs Regia Martin Scorsese, Brokeback Mountain – Larry McMurtry şi Diana Ossana după povestirea lui E. Annie Proulx Regia:Ang Lee, A Midsummer Night’s Dream- Regia Michael Hoffman Writers: William Shakespeare (play), Michael Hoffman


Sedinta 7: Scenariul de film ; scenariul de reclama , scenariul de videoclip ; scenariul de documentar


• Cum se redacteaza fiecare ?

• Cui i se adreseaza fiecare ?

• Exemplificari din filme, reclame, documentare


Calup de reclame , scurt metraje si videoclipuri.


Sedinta 8: Exercitii de scriere



http://www.fundatiacaleavictoriei.ro/2010/atelier-de-scenaristica-2/ 

Niciun comentariu: